Osta pilet
Hind 60 eurot





JOIKi ekspordikogemus: igal riigil on omad eripärad ja ühtse strateegiaga neid vallutama minna pole mõtet

JOIKi ekspordikogemus: igal riigil on omad eripärad ja ühtse strateegiaga neid vallutama minna pole mõtet

Kahekümne aastaga on Eva-Maria Õunapuu isiklikust hobist valmistada looduslikke lõhnaküünlaid kujunenud rahvusvaheliselt tunnustatud looduskosmeetika ja koduspaa toodete bränd. Sisuliselt on JOIK aga jätkuvalt kodumaine – kõik tooted arendatakse ja valmistatakse Tallinna külje all Saku vallas.

Ettevõtte ekspordi- ja turundusjuht Kadri Sild sõnab, et Eestis väljapoole kasvamisel ette tulnud takistustest ja läbi kolistatud ämbritest võiks ilmselt omaette raamatu kirjutada. MELTi innovatsioonifoorumi eel jagas ta põgusalt ilubrändi kogemusi.

Eesti turul on JOIK hinnatud ja armastatud bränd. Kust tuli julgus Eesti piiridest kaugemale vaadata? 

Meie jaoks on Eesti koduturg ja ka kõige tähtsam turg ning seda juba JOIKi kaubamärgi sünnist saati. Just tänu Eesti kliendile oleme nii suureks kasvanud. Loomuliku jätkuna oleme hakanud laienema ka välisturgudele. 

JOIKi meeskonnas on 20 inimest, enamus neist tegeleb tootmisega ning kõik tegutsevad Eestis. Ekspordijuhtimine on küll minu ehk vaid ühe inimese töö, kuid välisriikides kohapeal aitavad meie plaane ellu viia head koostööpartnerid. 

Milline on JOIKi ekspordi ja kodumaise müügi osakaal?

See suhe on hetkel 25%. Kuigi JOIKi esimene eksporditurg oli Jaapan, on tänaseks meie suurimad turud Soome, Lõuna-Korea, Holland, Austria, Rootsi, Tšehhi ja Hispaania. Loetletud seltskonnast eristub kõige enam Lõuna-Korea, mis ise väga suur kosmeetikatootja – JOIK on seal esindatud oma kodutoodete sarjaga. 

Lõuna-Korea koostööpartnerid leidsid meid Eestit külastades tegelikult ise, mis tõestab, et väljapanek ja nähtavus koduturul on väga olulised. Samuti on tähtis atraktiivne ja aktiivne veebileht või -pood, mis võib tuua väga palju kontakte. Häid koostöövõimalusi oleme leidnud ka EISi kontaktreisidelt.

JOIK on täna oma ekspordi teekonna alguses ning loodame välisturgudel koostööpartneritega üheskoos turge vallutada. 

Millised on olnud kõige suuremad takistused Eestist nö välja kasvamisel?

Takistustest ja ämbritest, mida sel teekonnal kolistanud oleme, võiks ilmselt omaette raamatu kirjutada. Kuid kõige suurem väljakutse on olnud oma brändiga välisturgude poeriiulitele pääseda.

Kui veel mõned aastad tagasi tuli isegi Euroopa koostööpartneritele selgitada, et Eesti ikka asub Euroopa Liidus, siis tänaseks on olukord juba parem. Eesti tuntus IT-riigina on muljetavaldav, aga kosmeetikatootjana peame usalduse ise välja teenima. Eestit kui tööstusriiki väga ei tunta. Looduskosmeetika toodetega välisturgudele pääsemine klausliga, et meil on hea toode, oli keeruline; tugeva tõuke usaldusväärsusele andis sertifikaatide hankimine.

Kuidas olete tihedal ilubrändide turul ellu jäänud?

Teeme asja, mida ise armastame ja mida meile meeldib teha. Pidev tootearendus ja uute ideedega kaasa minek on ülioluline.

Kui palju teete tooteid turust lähtuvalt? Kas välismaalt võib leida JOIKi brändiga tooteid, mida Eestis poest ei leiagi? 

Kindlasti tuleb arvestada iga turu spetsiifikaga ja ka praegu oleme tegelemas ühe projektiga, kus tuleb kohandada toodet turu vajadusest lähtuvalt. Seega võib öelda, et paindlik tootmisvõimekus on oluline konkurentsieelis. Kuna meie tootevalik on päris suur, siis paljud turud siiski leiavad meie laiast valikust sobivad.

Kuidas julgustaksite Eesti ettevõtjaid, kes kaaluvad ettevõtte kasvatamist ja ekspordiga alustamist ning kellele see tundub liiga suur “tükk”? 

Ega suurt tükki ei pea tingimata korraga suhu haarama. Meie oleme kogu aeg läinud edasi samm sammu haaval – tuleb osata riske hinnata ning mitte võtta üle jõu käivaid kohustusi. Meie strateegia on olnud orgaaniline kasv ja see ei tohiks üle jõu käia ka teistel ettevõtjatel.

Kas teil on ehk häid raamatu või taskuhäälingu soovitusi, mida soovitaksite ettevõtlikel ja oma äri kasvatamisest huvitatud inimestel jälgida? 

Ekspordijuhtidele soovitaks reisida ja tunda huvi erinevate kultuuride vastu. Igal riigil on omad eripärad ja ühtse strateegiaga neid vallutama minna pole mõtet.

Miks soovitate tulla MELTil?

Praktiliste kogemuslugude kuulamine on alati hariv, ükskõik kas tulemuseks on teadmine, mida kindlasti mitte teha või vastupidi, tekivad uued ideed, millega edasi minna.

Kadri Sild jagab JOIKi senist edulugu ja ekspordikogemust MELTI laval paneeldiskussioonis Eesti kui kvaliteedimärk: kuidas brändinguga ekspordiedu saavutada? kus osalevad ka EIS riigiturunduse osakonnajuht Kata Varblane ning brändingu ja turunduse ekspert Tiivi Püvi

joik.ee